تغییر عادات خرید مصرف‌کننده در شرایط پسا کرونا

قطعا همه ما دریافته ایم که رفتار مصرف‌کننده و عادات خرید مشتری در حین و بعد از بحران کرونا تغییر کرده و برخی از این تغییرات برای همیشه باقی خواهند ماند. در کمترین حالت دریافته‌ایم که مصرف‌کنندگان امروز بیشتر تمایل دارند تا آنلاین خرید ‌کنند. این بدان معنی است که مصرف‌کنندگان “احتمالاً به صورت آنلاین” در معرض محصولات جدید و شرایط ویژه خرید قرار می‌گیرند، که معمولا در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد. در این شرایط، خرید آنلاین چالش‌ها و فرصت‌های مختلفی را برای تولیدکنندگان به وجود می آورد. به عنوان نمونه، محصولی که در قفسه قرار دارد شرایط متفاوتی برای انتخاب و گزینش نسبت به همان محصول در یک محیط آنلاین خواهد داشت. در خرید آنلاین، اطلاعات بیشتری در مقایسه با قفسه‌های فروشگاهی ارائه می‌شود و مشتریان زمانی بیشتری برای پردازش این اطلاعات خواهند گذاشت که ممکن است برای برخی از محصولات مهم باشد (به عنوان مثال ، محصولات غذایی). درک چگونگی ایجاد  نوآوری‌ها در یک خرید آنلاین بسیار مهم‌تر از گذشته شده است.

بنابراین، اگر بعنوان یک تولید‌کننده قصد لانچ یک محصول یا خدمات جدید یا حتی قدیمی را در 12 تا 24 ماه آینده دارید، باید شرایط را برای آن محصول بطور کامل بررسی کنید. اگر قبلا تحقیقاتی در همین رابطه انجام داده‌اید، باید بدانید که آن تحقیقات برای شرایط فعلی پاسخگو نخواهد بود. چه بسا که پاسخ مشتری به محصول شما تغییر کرده باشد و شما نیاز به یک پیام جدید برای برقراری ارتباط با مشتری های خود دارید.

طی رکود سال 2008، مردم یک تغییر رفتار بسمت برندهای داخلی و کم هزینه داشتند. در همین خصوص تحقیقات نشان داد، بسیاری از مصرف‌کنندگان دریافته اند که از این برندها راضی هستند و تصمیم به ادامه خرید آنها حتی پس از رکود اقتصادی گرفتند. تولیدکنندگانی که در آن زمان تحقیقاتی انجام دادند، توانستند پیش‌بینی‌های بهتری از این تغییر رفتار داشته باشند و پاسخ بهتری برای آن آماده کنند. این نکته‌ی بسیار مهمی است. عدم انجام تحقیق در هنگام بحران می‌تواند به معنای از دست رفتن فرصتی باشد که می‌تواند به آمادگی بهتر و بیشتر برای آینده کمک کند.

تغییر در خرید آنلاین در طول مدت بحران ممکن است به یک رفتار دائمی تبدیل شود. مهم است که شرکت ها نقش تجارت الکترونیک  را در راه اندازی محصولات جدید در نظر بگیرند و درک بیشتری از راه اندازی یک محصول جدید به صورت آنلاین ایجاد کنند.

اولین مسئله ای که شرکت‌های FMCG در حین و بعد از کرو نا با آن مواجه خواهند بود، تغییر قابل‌توجه رفتار و عادات خرید مصرف‌کنندگان می‌باشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که آنها این تغییرات را رصد کنند.

دو تغییر عمده‌ای که به احتمال فراوان در عادات خرید مصرف‌کنندگان رخ خواهد داد:

  • تمایل خرید مصرف‌کنندگان به سمت کالاهایی می‌رود که بیشتر رعایت استانداردهای ایمنی و کنترل کیفیت سلامتی و بهداشتی (خصوصا مواد غذایی) اعمال می‌کنند (45 % مصرف کنندگان اذعان کردند که این موضوع اهمیت دارد). مصرف‌کنندگان تغییراتی در انتخاب‌هایشان خواهند داشت و تعریف آنها از کیفیت تغییر کرده و حساسیت آنها به قیمت کمتر خواهد شد. در همین خصوص تولیدکنندگان‌، خرده‌فروشان و سایر فعالان صنعت نیاز دارند که بطور شفاف با مصرف‌کنندگان خود ارتباط برقرارکنند و بر روی ارزش‌های مورد انتظار مشتری سرمایه گذاری کنند و این ارزش ها را به نحو شایسته‌ای به آنها نشان دهند. ارزش‌هایی که نشان می‌دهد چرا مصرف کنندگان باید به محصولات و زنجیره‌های عرضه آنها اعتماد کنند. (در واقع برندها باید گام به گام به مشتریان نشان دهند که چگونه محصولات آنها از نظر سلامت محور بودن قابل اعتماد است. مخصوصا کالاهایی که بیشتر مستعد آلوده‌شدن هستند مانند محصولات تازه ). در کوتاه مدت، این تقاضای تشدید شده از سوی مصرف کنندگان، بسیار برای بقای برندها حیاتی خواهد بود. در طولانی مدت ، بسته به تأثیر COVID-19 در بازارهای مصرفی، ممکن است دوباره در مورد نحوه ارزیابی خریداران، خریدها و فوایدی که از آنها به عنوان فاکتورهای اصلی در نظر گرفته شده است، مطالعات جدید مورد نیاز باشد.
  • تمایل خریداران بیشتر به سمت کالای داخلی و محلی میرود. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان‌، خرده‌فروشان و سایر فعالان صنعت نیاز دارند تا از سلیقه مشتری داخلی بهتر آگاهی داشته باشند و از این طریق وفاداری مشتریان خود را افزایش دهند.

مطالعات ما از بحران های قبلی نشان میدهد که در بحران اخیر :

  • مصرف‌کنندگان هنوز به ‌محصولات و ایده های جدید روی خوش نشان می‌دهند.
  • محصولات نوآورانه جای خود را بخوبی در دل مردم و بسته به شرایط باز خواهند کرد.
  • بیزینس مدل های جدید قابل ارزیابی می‌باشند و گاهی نیاز به تعویض با موارد قدیمی تر دارند. مثلا مدل ارتباط با مشتری یا ارسال محصول یا حتی نیاز به محتوای خاص برای برقراری ارتباط.
  • مشتری نیازمند به دریافت مستمر اطلاعات از طریق تولید محتوا خواهد داشت.

برای دستیابی به دیدگاهی در مورد اینکه آیا بحران فعلی نتایج را تحت تأثیر قرار داده است، می‌توانیم با استفاده از متدولوزی های موثر و خاص شرایط، شدت تأثیر COVID-19 را روی مصرف‌کنندگان اندازه‌گیری کنیم. به عنوان مثال‌، می توانیم بررسی کنیم که آیا افرادی که به شدت تحت تأثیر بحران هستند ، با یک ایده محصول جدید نسبت به کسانی که کمتر تحت تأثیر آن قرار گرفته اند، مثبت یا منفی پاسخ می‌دهند. این سؤالات به ما امکان می دهد تا تأثیر شرایط موجود را ارزیابی کنیم و می‌تواند دیدگاهی را در مورد اینکه آیا نتایج فراتر از دوره فعلی قابل تعمیم است، فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *